Securitate

Informatii privind securitatea platformelor Internet si Mobile Banking

Regulile de baza privind securitatea

Regulile de baza privind securitatea

 

Imaginatia criminalilor este enorma si, din cand in cand, se creeaza noi metode pentru a fura de la alti oameni (fie ei bani sau date). Exista, totusi, anumite reguli, a caror aplicare va creste semnificativ siguranta utilizarii Internetului. Mai jos regasiti o serie de reguli de baza pentru siguranta in timpul utilizarii serviciilor online:

  • Cand utilizati servicii bancare, cititi intotdeauna exact ceea ce autorizati! - aceasta este probabil cea mai importanta regula. Amintiti-va ca un SMS cu un cod unic sau o confirmare PUSH apare ca urmare a ordonarii anumitor operatiuni sensibile efectuate in domeniul bancar (de exemplu, transferul unei sume de bani). Deci, daca dai cuiva un astfel de cod „pentru ca cineva ti-a cerut”, inseamna ca accepti tranzactia si astfel ai putea fi victima unei fraude. Verificati intotdeauna:
  • ca sunteti de acord  cu operatiunea (transfer, autentificare de pe un dispozitiv nou, adaugare a unui destinatar de incredere);
  • valoarea tranzactiei este aceeasi ca in descriere;
  • numarul de cont de destinatie se potriveste cu cel catre care ati vrut sa platiti.
  • Verificati url-ul din bara de adrese a browserului - pentru agentii de plata, magazine, banci - acest element este esential si daca nu se potriveste exista o probabilitate foarte mare sa fie o tentativa de frauda. Retineti ca site-ul web poate arata identic cu cel al unui agent de plati, bancar etc., dar adresa in sine va fi diferita in caz de furt.
  • Nu furnizati niciunei persoane computerul sau telefonul pe care utilizati operatiunile bancare - fie fizic, fie prin intermediul unui software nou instalat, datorita caruia permiteti accesul de la distanta la desktop/telefon mobil. Exista un motiv intemeiat pentru a spune ca “daca partajati computerul cu o terta parte, inseamna ca acesta nu mai este computerul dvs.”;
  • Nu va conectati niciodata la aplicatiile bancii din linkurile primite intr-un SMS/e-mail sau intr-un mesaj pe aplicatiile de mesagerie - daca doriti sa efectuati o plata, introduceti adresa bancii dvs. in bara de adrese.
  • Amintiti-va ca ofertele grozave (marfuri aproape gratuite in magazin, promisiuni de rentabilitate mare a fondurilor de investitii, un concurs la care nu ati participat, dar se presupune ca ati castigat etc.) sunt o oportunitate unica, dar doar pentru infractori.
  • Daca sistemul/browserul/anti-virusul dvs. va avertizeaza asupra unui pericol (de exemplu impotriva rularii macrocomenzilor, impotriva unui program descarcat de pe Internet, a unui site web care nu prezinta incredere), atunci cel mai adesea este corect - daca nu sunteti absolut sigur, atunci aveti incredere in Avertizari. Aveti grija de software-ul dvs. si actualizati-l in mod regulat.
  • Daca cineva va convinge sa efectuati o actiune neobisnuita (de exemplu, instalarea unei aplicatii din afara magazinului oficial pe un dispozitiv mobil; instalarea unui software de partajare desktop; furnizarea detaliilor cardului de plata sau efectuarea unei plati printr-un link trimis prin SMS, mesagerie etc.), ar trebui sa va ridice intotdeauna semne de intrebari si sa mariti vigilenta. O actiune simpla discreta poate duce la furtul de fonduri din contul dvs., asa ca daca ceva va ridica suspiciuni, opriti activitatile.
  • Verificati intotdeauna daca sunteti pe pagina corecta de conectare la sistemul de Internet Banking https://system.telekombanking.ro/web/login. La logare, fiti atenti daca browserul afiseaza avertismente legate de certificatul de securitate (vezi detaliile acestuia) si verificati existenta prefixului HTTPS:// din adresa paginii de autentificare, ceea ce dovedeste ca conexiunea la pagina Internet Banking System este criptata.
  • Cititi cu atentie continutul SMS-urilor cu coduri unice. Va rugam sa cititi cu atentie intregul SMS inainte de a confirma operatiunea. Banca nu va va cere niciodata sa confirmati o operatiune pe care nu ati ordonat-o singur.
  • Nu uitati sa actualizati in mod regulat sistemul de operare si software-ul instalat pe computer, in special software-ul antivirus (inclusiv baza de date de semnaturi de virusi) si browserul web utilizat.
  • Pentru a va autentifica la Sistemul de Internet Banking, nu utilizati dispozitive nesigure (de exemplu, un computer cu access public aflat intr-un internet cafe) sau pe un computer pe care este conectat un alt utilizator; de asemenea, nu utilizati retele Wi-Fi nesecurizate in acest scop.
  • Atentie la atacurile care urmaresc sa va convinga sa efectuati o anumita actiune (de exemplu, clic pe un link, descarcare software, introducere a datelor), care sunt trimise prin e-mailuri, mesaje SMS/MMS, retele sociale, mesagerie sau sunt transferate prin telefon.
  • Evitati solicitari menite sa va convinga sa efectuati o anumita actiune  (de ex. sa faceti clic pe link-ul, sa descarcati un software, sa furnizati detaliile dvs.), care sunt transmise prin e-mail-uri, mesaje SMS / MMS, retele sociale, mesagerie instantanee, sau transmise prin intermediul unui apel telefonic.
  • Nu deschideti atasamente si nu folositi link-uri din e-mailuri suspecte (de exemplu, cu erori, greseli de scriere sau gramaticale; de la o alta adresa decat cea oficiala, la care nu va asteptati etc.) si nu raspundeti la ele. E-mailurile false sunt cea mai frecventa cauza de infectare a computerului cu programe malware periculoase.
  • Datele dumneavoastra esentiale (adresa, parolele, datele de conectare si alte date sensibile) ar trebui sa fie protejate corespunzator de dvs. Nu divulgati datele dvs. unor persoane sau altor entitati in care nu aveti incredere. Protejati-va documentele si, in cazul pierderii sau furtului acestora, actionati imediat pentru a raporta. Amintiti-va ca deturnarea datelor dvs. de catre infractorii poate fi folosita de acestia pentru a va fura identitatea sau fondurile.
  • Acordati atentie informatiilor despre noile amenintari - pe site-ul Bancii va informam in mod regulat cum sa le recunoasteti si cum sa le evitati.
  • Acordati atentie continutului de pe pagina de conectare la sistemul de Internet Banking. Daca procesul de conectare este diferit decat de obicei (de exemplu, dureaza mult mai mult sau apar ferestre noi), contactati linia de asistenta telefonica (la +40 21 9253 ) - poate insemna ca computerul dvs. este infectat cu malware.
  • Daca aveti intrebari sau nelamuriri cu privire la securitatea serviciilor Bancii sau doriti sa raportati un incident de securitate, contactati linia de asistenta telefonica (la +40 21 9253 ) sau orice sucursala a Telekom Banking. Mai multe informatii despre principiile utilizarii in siguranta a Sistemului de Internet Banking pot fi gasite la https://www.telekombanking.ro/securitate.
  • In cazul in care exista indoieli cu privire la autenticitatea mesajelor de securitate primite prin e-mail sau alt canal, acestea trebuie comparate cu informatiile de pe site-ul bancii din sectiunea Securitate